Co to jest Facebook Ads?
Reklamy w mediach społecznościowych to obecnie jedno z lepszych źródeł, jakimi można dotrzeć do swojej grupy docelowej. Facebook Ads są to treści sponsorowane, które pojawiają się na tej platformie. Jest to skuteczne narzędzie, często wykorzystywane przez mniejsze i większe przedsiębiorstwa. Jak zastosować reklamy na Facebooku, aby owocnie zwiększyć sprzedaż swoich produktów?
Spis treści
- Definicja – Facebook Ads
- Jak działa Facebook Ads?
- Korzyści Facebook Ads
- Jakie są cele Facebook Ads?
- Jak określać grupy odbiorców na Facebook Ads?
- Rodzaje umiejscowień reklam na Facebook Ads
- Dobre praktyki w tworzeniu reklam na Facebooku
- Jakie są koszty reklamy na Facebooku?
- Jak zoptymalizować koszty za reklamę na Facebooku?
Definicja – Facebook Ads
Reklama na Facebooku jest to płatna forma promocji swoich produktów lub usług, które wyświetlane są na tej platformie. Natomiast Facebook Ads to dostępny na Facebooku system reklamowy, który ma szeroki zakres działań precyzyjnie dostosowanych do określonych grup docelowych na podstawie zainteresowań, wyszukiwań, demografii, zachowań i innych. Jest on częścią Meta Ads, w skład którego wchodzą także reklamy na Messengerze i Instagramie.
Jak działa Facebook Ads?
Targetowanie na Facebook Ads opiera się na zachowaniach użytkowników wewnątrz tej platformy. Bierze pod uwagę:
- kliknięcia,
- polubienia,
- odwiedzone strony,
- wyświetlenia,
- zaangażowania pod postami,
- przejście na stronę zakupu,
- udział w wydarzeniach.
Na podstawie powyższych danych Facebook Ads dopasowuje wyświetlaną reklamę do zainteresowań użytkownika. Dzięki takiemu precyzyjnemu określeniu grupy docelowej, reklamodawcy mogą dotrzeć bezpośrednio do określonej grupy odbiorców na Facebooku.
Na przykład, jeśli ktoś lubi uprawiać sport, to prawdopodobnie zainteresują go reklamy dotyczące nowego sprzętu sportowego czy siłowni. Facebook Ads daje dużą możliwość kontroli nad działania promocyjnymi oraz budżetem.
Korzyści Facebook Ads
Istnieje kilka podstawowych zalet, które sprawiają, że reklamy na Facebooku są skutecznym narzędziem reklamowym. Można do nich zaliczyć:
- Pewność, że reklama dotrze do określonej grupy docelowej. Reklamy na Facebooku pojawiają się między poszczególnymi postami, więc jest bardzo duża szansa, że zainteresuje ona użytkowników Facebooka.
- W ciągu jednego dnia reklama na Facebooku jest w stanie dotrzeć do dziesiątek tysięcy odbiorców, czego nie da się osiągnąć żadną inną metodą fizyczną.
- Reklamy są targetowane do zamierzonej grupy odbiorców Facebooka, wykorzystując ich płeć, zainteresowania, wiek, lokalizację itd.
- Płatność za reklamę można dostosować do własnego budżetu, dzięki czemu nawet niskim nakładem możliwe jest uzyskanie pożądanych efektów.
- Facebook Ads to szybki i łatwy dostęp do panelu, na którym można sprawdzać prowadzoną kampanię, jej skuteczność oraz modyfikować według aktualnych potrzeb firmy.
- Reklamy na Facebooku generują dodatkowy ruch na stronie internetowej, co pomaga w budowaniu większej widoczności w Internecie.
- Skuteczne kampanie reklamowe na Facebooku mogą prowadzić profesjonalne firmy marketingowe, które od lat znają się na tym biznesie i wiedzą, jak optymalizować działania, aby zwiększyć skuteczność reklamy.
Korzystanie z Facebook Ads to łatwe i skuteczne rozwiązanie, z którego korzystają zarówno duże firmy, jak i mniejsze przedsiębiorstwa.
Jakie są cele Facebook Ads?
Aby reklama na Facebooku przyniosła zamierzone działania, należy określić jej cel biznesowy. Cel biznesowy określa to, czego przedsiębiorca oczekuje po wprowadzeniu w życie reklamy na Facebooku. Obecnie platforma wyróżnia 6 różnych celów reklamowych:
- sprzedaż – kampanie reklamowe mają na celu konwersje, czyli zachęcenie użytkowników platformy do zakupu i subskrypcji;
- kontakty – ten cel pomaga w zdobyciu korzystnych kontaktów dla marki lub firmy; pozwalają w dotarciu do osób zainteresowanych przedsiębiorstwem;
- aktywność – zwiększenie ruchu na stronie dzięki wyświetleniom, wiadomościom, polubieniom strony itp. Zachęca do konwersacji z marką na Messengerze, WhatsAppie czy Instagramie;
- ruch – chodzi o to, aby skierować odbiorców do miejsca docelowego (witryny internetowej, aplikacji, wydarzenia na Facebooku);
- rozpoznawalność – kreatywne reklamy wyświetlają się użytkownikom, którzy najprawdopodobniej je zapamiętaj i wrócą do sklepu. Zwiększa to zainteresowanie marką lub produktem;
- promocja aplikacji – polega na znalezieniu nowych osób, które zainstalują aplikację i będą jej używać.
Dzięki określonym celom reklam na Facebooku można lepiej optymalizować swoje działania oraz zwiększać swoją widoczność w sieci. Wybrany cel Facebook Ads pozytywnie wpływa na cel marketingowy firmy.
Jak określać grupy odbiorców na Facebook Ads?
Narzędzie pozwala na dobieranie różnorodnych grup odbiorców, które określa się na podstawie ich indywidualnych cech. System Facebook Ads pozwala targetować reklamy ze względu na:
- demografię – czyli podstawowe informacje dotyczące odbiorców, takie jak wiek, płeć i język;
- lokalizację – można wybrać nie tylko kraj, ale też województwo, miasto czy konkretną lokalizację, w jakiej reklama ma być wyświetlana. Facebook rozróżnia osoby, które na stałe przebywają w danym miejscu od tych, które są w nim tylko chwilowo;
- szczegółowe opcje targetowania – to bardzo dokładny dobór grupy docelowej, który zbiera dane takie jak polubienia profili, status związku, wykształcenie, zainteresowania itp.;
- grupy niestandardowych odbiorców – pozyskiwanie grupy docelowej odbywa się na podstawie analizy osób, które weszły już w interakcję z którymś ze źródeł marki;
- grupy podobnych odbiorców – targetowanie polega na dotarciu do użytkowników, którzy mają cechy wspólne z istotnymi dla marki odbiorcami.
Na podstawie tych danych reklamy na Facebooku dotrą do osób potencjalnie zainteresowanych marką lub produktem.
Rodzaje umiejscowień reklam na Facebook Ads
Sposób umiejscowienia reklam na Facebooku ma duży wpływ na skuteczność prowadzonej kampanii. Można je usytuować w różnych miejscach, a ich wybór zależy przede wszystkim od określonej grupy docelowej.
W większości opcji na umiejscowienie reklamy, Facebook pozwala na konfigurację pojedynczego obrazu, filmu, karuzeli lub kolekcji. Obrazy powinny być kwadratowe (1:1), natomiast filmy jako pionowy prostokąt (4:5). Gdzie można je umiejscowić? Najważniejsze z nich to:
- Aktualności (feed) – jest to wszystko to, co pojawia się na głównej stronie (feedzie) zaraz po zalogowaniu na profil. Użytkownik, który przegląda stronę co jakiś czas natrafia na reklamę.
- Marketplace Facebooka – pozwala sprzedawać i kupować produkty z całego świata. Algorytm Facebooka w pierwszej chwili wyświetla te rzeczy, które są w obrębie zainteresowań użytkownika.
- Źródła wideo – są to miejsca na Facebooku, na których wyświetlają się jedynie filmy. Jest to ogromne narzędzie, które przyciąga wielu użytkowników. Jeśli zdecydują się oni oglądać dalsze reelsy, to algorytm podpowiada im podobne filmiki, a w tym reklamy Facebook.
- Prawa kolumna – jest dostępna jedynie w wersji komputerowej. Sprawdza się w przypadku remarketingu, jednak raczej nie jest wykorzystywane jako jedyne umiejscowienie.
- Relacje na Facebooku – są na nich wyświetlane zdjęcia lub filmiki w trybie pełnoekranowym. Użytkownik, pomiędzy relacjami swoich znajomych, widzi treści sponsorowane.
- Video Ads – to dłuższa forma filmików, która może trwać nawet do 240 minut. Zwykle są wykorzystywane do prezentacji produktu, opowiedzenia historii czy samouczka.
- Reklamy karuzelowe – to narzędzie umożliwia zaprezentowanie 10 obrazów lub filmów w jednej reklamie. Ciekawie, kiedy są one kolorowe, mają różne rozmiary i wyraźnie podkreślają najważniejsze cechy marki.
- Reklamy zbiorcze – pozwalają na przedstawienie kilku produktów lub usług w sposób przyciągający uwagę. W ich skład wchodzą wideo lub obraz, po których następują odniesienie do 4 obrazów produktów.
To jedynie część z dostępnych w Facebook Ads opcji reklam na Facebooku, jednak to właśnie z nimi może na co dzień spotkać się każdy użytkownik tej platformy. Przy tworzeniu skutecznej kampanii reklamowej na Facebooku warto zapoznać się ze wszystkimi rozwiązaniami, jakie oferuje ta platforma. Precyzyjne umiejscowienie treści sponsorowanych jest połową sukcesu w dotarciu do preferowanej grupy docelowej.
Dobre praktyki w tworzeniu reklam na Facebooku
Warto wiedzieć, że nie wszystkie treści reklamowe zachęcą odbiorców do zakupu, pomimo dobrze przeprowadzonej strategii reklamowej. Czasami w samej reklamie brakuje “tego czegoś”. Są na to sprawdzone sposoby, żeby reklama była atrakcyjna wizualnie, przyciągała użytkowników i skłaniała ich do interakcji z marką. Przy tworzeniu i optymalizowaniu kampanii reklamowych należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach, takich jak:
- Materiały promowane powinny być zgodne z przekazem marki, czyli w określonej estetyce – spójnej z przedstawianym wizerunkiem, między innymi należy zwrócić uwagę na kolorystykę i format reklamy. Należy zastanowić się, czy lepsze będzie zdjęcie, czy wideo, a także – ciekawiej, jeśli będzie to animacja, czy jednak prawdziwe zdjęcie lub wideo?
- Wybierając wideo należy pamiętać o długości – największą popularnością cieszą się te do 15 sekund.
- Atrakcyjną i przynoszącą wymierne korzyści formą reklamy jest tzw. storytelling, czyli opinie klientów o marce lub zabawna postać opowiadająca o niej. Ważne, aby dopasować to do ogólnego przekazu marki – jeśli do tej pory prezentowała minimalistyczne i poważne treści, to żartobliwa reklama może nie przyjąć się zbyt dobrze.
- Należy unikać optymalizacji Facebooka, choć są one znacznym ułatwieniem, to nie przynoszą pożądanego sukcesu.
- Ważny jest też tekst na grafikach i filmikach – nie powinno być na nich za dużo informacji, a najważniejsze nagłówki (np. z ceną, promocją) powinny być widoczne i pogrubione.
- Podczas testowania kampanii reklamowej na Facebooku warto wykorzystać do tego co najmniej dwie grupy odbiorców, aby dowiedzieć się, która z nich osiąga rezultat niższym kosztem.
- Bardzo ważne jest, aby grafiki i filmiki wykorzystywały format odpowiedni do umiejscowienia reklam na Facebooku. Należy je przygotować w każdym z potencjalnych formatów do wykorzystania.
- Piksel Facebooka daje dostęp do przydatnych danych analitycznych, dlatego warto go włączyć tuż przed rozpoczęciem kampanii marketingowej.
- Warto wykorzystywać też dostęp do emoji czy różnych czcionek, aby projekt był wizualnie ciekawy dla odbiorcy. Należy jednak pamiętać, żeby nie przeważały one nad treścią merytoryczną i nie przytłaczały użytkowników swoją ilością.
Dokładna analiza i dopasowanie swoich treści do potrzeb użytkowników sprawiają, że reklamy na Facebooku są przyjemniejsze dla odbiorców, dzięki czemu marka staje się bardziej rozpoznawalna oraz ma szersze grono klientów.
Jakie są koszty reklamy na Facebooku?
Co istotne, aby móc reklamować się na Facebooku należy spełnić odpowiednie kryteria algorytmu. Facebook ma ograniczoną liczbę umiejscowień. Reklamę może zdobyć reklamodawca, którego treść została umieszczona w akcji reklamowej, a następnie zdobył on miejsce przed swoją grupą docelową.
Cena to nie jest jedyny czynnik, jaki bierze się pod uwagę przy wyborze zwycięzcy. Facebook określa całkowitą wartość reklamy, czyli to jak odbiorcy chcieliby daną reklamę lub jak bardzo zaangażowaliby się w nią. Algorytm bierze pod uwagę:
- jakość reklamy,
- wcześniejsze opinie o reklamach i marce,
- szacunkowe wskaźniki działań – polubienia, komentarze, udostępnienia.
Ta z kampanii reklamowych, która na najwyższym poziomie spełnia powyższe kryteria, zostanie wybrana.
Facebook Ads umożliwia ustalenie budżetu dziennego lub całkowitego reklamy. Wybierając budżet dzienny reklamodawca ustala maksymalną kwotę do wydania każdego dnia. Gdy ten budżet zostaje osiągnięty – reklama przestaje być wyświetlana. Całość resetuje się o północy, w zależności od wybranej strefy czasowej. Natomiast budżet całkowity określa się kwotę, jaką chce się wydać w trakcie całej kampanii. Facebook uśrednia tę kwotę dziennie, na podstawie wskazanej kwoty.
Na koszt reklamy wpływają:
- cel reklamy,
- licytacja,
- konkurencja,
- jakość reklamy,
- istotność reklamy.
Ile więc wynosi koszt reklamy? Nie da się na to pytanie jednoznacznie odpowiedzieć, bo każda reklama, ale również budżet reklamodawcy są inne. Średni koszt za kliknięcie (CPC) może wynosić kilka groszy lub kilka złotych. Należy tutaj wspomnieć, że reklamy, które algorytm uzna za bardziej istotne mogą być tańsze. Za to, gdy więcej reklamodawców licytuję tę samą grupę odbiorców, to cena może być wyższa.
Jak zoptymalizować koszty za reklamę na Facebooku?
Wynik trafności reklamy podczas obliczania stawek jest jednym z ważniejszych elementów, który algorytm Facebooka bierze pod uwagę. Dlatego ważne jest zawężenie grupy odbiorców do maksimum, co zwiększy szansę na wygraną w aukcji.
Podczas prowadzenia kampanii reklamowej dobrze jest próbować różnych metod, aby sprawdzić, która z nich przynosi największe sukcesy, dlatego warto wykorzystywać zarówno grafiki, jak i filmy.
Należy też regularnie analizować wyniki swoich kampanii oraz wprowadzać różne modyfikacje, które zwiększą skuteczność reklamy.
Facebook Ads daje możliwość wyboru pory dnia lub tygodnia wyświetlania reklam, co umożliwia dotarcie do użytkowników w tym czasie, kiedy są oni najbardziej aktywni.
Facebook Ads to niezwykle skuteczne narzędzie marketingowe, które pomaga markom odnosić sukcesy. Warto zapoznać się z pakietem oferowanym przez tę platformę w celu zwiększenia sprzedaży swoich produktów lub usług. Dobrym rozwiązaniem jest także przekazanie tych działań w ręce profesjonalnych marketingowców, którzy sprawnie poprowadzą całą kampanię marketingową.